Case in de kijker: Yosoko, van brainstorm naar branding

Iedere vormgever of ontwerper, gelijk in welke branche, heeft na verloop van tijd een eigen creatief proces ontwikkeld. Ieders proces is een beetje anders en erg persoonlijk. Als creatief ondernemer probeer ik mijn eigen creatief proces te stroomlijnen tot een vijf-sterren ervaring voor de klant. Hoe ik dat doe, leg ik hier uit aan de hand van de branding die we voor Yosoko mochten maken.


Mijn design proces in 10 vloeiende stappen

1. Brainstormsessie

Het begint allemaal op gevoel: ligt het product of de dienst mij, voelen alle partijen aan of de samenwerking een match is? Wanneer dat allemaal in kannen en kruiken is, starten we met een brainstorm workshop van een halve dag. Daarin zitten alle partijen samen en duiken we in het verhaal en het product zodat we allemaal één duidelijke visie en doel voor ogen hebben. Het is een samenwerking, wat betekent dat alle partijen elkaar versterken en kunnen aanzetten tot betere ideeën. Als we uit deze brainstorm de tone-of-voice, waarden, visie, USP’s e.d. kunnen halen – als ik dus volledig ondergedompeld ben in het merk – dan pas kunnen we starten met de visuele identiteit.


2. Schema

Na de brainstormsessie laat ik alles een dagje bezinken om het ten volle te laten binnenkomen. Wat is blijven hangen, de essentie, schrijf ik uit in een soort van schema. Dat schema ziet er voor ieder project anders uit: nu horizontaal, de andere keer in diagram of als stamboom. Waarom ik zo werk is moeilijk te verklaren. Wel weet ik dat het vaak gelijk loopt met het gevoel dat ik heb bij het merk, het plaatje klopt. Zo ook voor Yosoko.


3. Verdere research

Dat schema vul ik dan aan met eventueel verdere research die nog niet gedaan werd tijdens de brainstormsessie. In het geval van Yokoso heb ik extra research gedaan naar welkomstrituelen uit Japan, aangezien Yokoso ‘welkom’ betekent.


4. Vormtaal

Uit het schema komt al een duidelijke vormtaal naar voren. Die schrijf ik neer zodat de klant op die manier een inkijk heeft in mijn design proces. Hier worden bepaalde keuzes al verantwoord. Yokoso is Japans, en Japanse cultuur staat voor minimalistisch, bescheiden, eenvoud. Daarom koos ik bewust niet voor een druk opzichtig ontwerp: de zotte trukendoos laten we in de kast liggen voor een volgend project.


5. Moodboard

Volgende stap is een moodboard maken. Ik ga op zoek naar beelden, online en offline, die passen bij dat gevoel om de woorden en waarden in mijn hoofd te vertalen naar beeld. Soms is dat op een uurtje of 2 beklonken, de andere keer kan ik er wel een hele dag op kauwen.

Yokoso Branding 02 Tekengebied 1 kopie 3

6. Vorm en kleur

Automatisch vloeien hieruit nog specifieke kleuren en vormen. Soms sta ik er zelf nog van versteld hoe organisch zoiets tot stand komt en hoe je soms onbewust linken legt. Heel vaak zijn er van die aha-momentjes waarbij je plots ziet waar een bepaalde vorm of kleur vandaan komt.


“Heel boeiend om te zien dat alles wel degelijk ergens vandaan komt. Iets moois kan gewoon mooi zijn zonder meer, maar je brein werkt in mysterious ways, en er is altijd wel een link te bespeuren.”


Als al die vormen, typografie en kleuren bijna automatisch tot stand lijken te komen, en je voelt dat de puzzel zichzelf legt, dan is dat best een zalig gevoel. Een yes-gevoel, omdat alles klopt. En dan weet je dat je een sterke identiteit hebt. Voor Yokoso was de afbeelding in het midden de essentie. Rust, basis vormen, eenvoud, verfijnd; al deze elementen staan centraal voor Japan.


De iets fellere kleur staat voor de urban vibe en de snelle on-the-go-eetcultuur. De eenvoudige cirkel, een knipoog naar de Japanse vlag, is een startpunt dat wordt uitgetrokken tot rijstkorrels, stokjes of sushi.


Zo zie je maar dat een dynamische identiteit maar al te goed kan berusten op eenvoud. Ruwe materialen in zowel drukwerk als interieur versterken die puurheid waar Japan voor staat, evenals de urban vibe die Yosoko wilt uitstralen.


7. Schetsen en uitwerking

Als de grote lijnen er liggen pak ik potlood en papier en begin ik te schetsen om alles in detail uit te werken. Vormen combineren, typografie aanpassen, de eerste logo ideetjes moeten uit mijn hand komen vooraleer ik ze digitaal uitwerk. Dit is een fase van trial en error, met heel veel testen. Maar dat is leuk, en je komt alsmaar zekerder naar buiten met je logo voorstel nét omdat je alle andere pistes ook even getest hebt. Eens het logo er is, laat ik alles een dag of 2 rusten, waarna ik het nog eens kritisch bekijk en aanpassingen doe waar nodig.


“Ik plan het creatief proces zo kort mogelijk na elkaar in, zodat ik ondergedompeld blijf in het verhaal.”


8. Logo voorstel

Het logo is nu uitgewerkt. Ik heb intussen ook de volledige branding inclusief fonts e.d. al in mijn hoofd. Omdat het als klant niet altijd makkelijk is om te visualiseren hoe die ideeën eruit zullen zien, werk ik heel summier enkele brand toepassingen uit. Zo kan de identiteit van de branding beter tot leven komen.

Ik maak bewust één logo voorstel omdat je na een brainstormsessie met de klant en andere partijen alles al hebt vastgelegd; van een marketingplan en strategie, naar een doelgroep en een visie. Het is dan bijna onmogelijk (en vooral onnodig) om nog andere richtingen uit te gaan.

Logo Mockups Collection 2 by Bulbfish 06
Yokoso Branding 02 Tekengebied 1 kopie 7

9. Presentatie voor klant

Nu in mijn hoofd alles duidelijk is, is het tijd om het er definitief uit te krijgen. Ik giet (na mijn rommelbestand op te ruimen) alles in een presentatie voor de klant: het visueel DNA (mijn schema en denken in woorden gezet), het moodboard (algemene look en feel), het logo voorstel in de juiste kleuren en zijn afgeleiden. Dat totaalpakket is een idee van wat de identiteit in zijn geheel kan zijn.

Dat kant-en-klaar pakketje gaat naar de klant met een begeleidende mail of telefoon met een extra woordje uitleg over het waarom en eventueel al suggesties naar materiaal en druktechnieken toe.

“Ik raad de klant aan om het voorstel even te laten liggen en eventueel enkele prints in hun huis te laten rondslingeren. Zo kan je heel goed aanvoelen of iets past of goed aanvoelt.”


Yokoso Branding 02 Tekengebied 1 kopie 6

10. Laatste details

Daarna is er nog ruimte voor enkele kleine correcties, zoals een kleurtint die niet helemaal gesmaakt wordt of misschien een net iets ander font. Maar doorgaans wordt er amper nog aan gesleuteld.

Wanneer alles op punt staat, bezorg ik alle logovoorstellen in alle formaten inclusief een branding fiche waar het gebruik, lettertypes, kleurcodes e.d. in staan.

In het geval van Yokoso zat mijn job erop. Hun intern grafisch team zal mijn aanzet tot branding zelf toepassen op het huisstijlmateriaal. Maar ik werk even graag zelf alles uit en volg met plezier verder drukprocessen op. Weer een leuk project om af te vinken!


Ook op zoek naar een 5-sterren klantervaring? Ik ook! Let's do this together!

Benieuwd naar gelijkaardige projecten? Bekijk hier mijn vorige branding cases!

Marketing voor dit project: Gaëlle Verspeelt